fredag 18. september 2009

Refleksjonsoppgave

Hva vil jeg som student, og senere (forhåpentligvis) lærer oppnå med dette studiet?

Når jeg meldte meg opp til dette studiet var jeg helt ærlig ikke sikker på hva jeg bega meg ut på. Navnet på studiet ga en viss pekepinn, men først etter denne samlingen har jeg en viss oversikt over hva vi skal bruke det kommende året til.

Mine datakunnskaper er begrenset, og meldingen om at vi ikke skulle "lære data" overrasket kanskje litt. Min første tanke var: "hvordan skal jeg henge med da?". Så langt går det overraskende bra, alt blir gjennomgått stegvis. Men tilbake til temaet, hva tror jeg at jeg vil oppnå med dette?

Forhåpentligvis vil jeg opparbeide meg en grunnkompetanse om ulike lett tilgjengelige programmer som jeg kan benytte i undervisningen min. Noe av det jeg ser på som den største utfordringen i dette er å sørge for at opplegget har en merverdi, at en ikke bruker datamaskin bare for å gjøre det, men er i stand til å gjøre det meningsfullt.

Erfaringsmessig synes elever at data er stas, og i mange tilfeller er de fleste storfornøyd med å sitte forann en datamaskin i skoletiden. Utfordringen for oss som lærere vil da være å utnytte dette engasjementet i undervisningen vår, og arbeide for meningsfull bruk av IKT i skolehverdagen.

Når sommeren nærmer seg og studiet er avsluttet vil jeg forhåpentligvis ha utvidet min kompetanse innenfor "data", og være full av ideer og pågangsmot!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar