søndag 27. september 2009

IKT ansvalig i skolen

Diskusjon rundt IKT-ansvarlig i grunnskolen


Når vi skulle diskutere denne rollen kom det tidlig frem at vi hadde ulike synspunkter på dette temaet. Det bunnet kanskje først og fremst i veldig ulike erfaringer, både når det gjaldt hvordan oppgavene rundt IKT var fordelt, og hvordan dette har fungert. Selv har jeg ikke mye erfaring, kun gjennom praksis og litt vikararbeid i tillegg til studenttilværelsen. To eller tre av de på diskusjonsgruppen vår er ferdig utdannede lærere, og hadde i mine øyne et bedre utgangspunkt for denne diskusjonen. De fleste virket fornøyd med hvordan dette fungerte på deres skoler, det spørs hvilket svar vi hadde fått dersom vi hadde spurt de aktuelle IKT-ansvarlige!

Etterhvert ble vi enige om en måte å organisere dette ansvaret på, det virket som om alle var mer eller mindre enige til slutt. Å ha en person som har "over gjennomsnittlig høy IKT-kompetanse", som kan ta seg av de små problemene som dukker opp i hverdagen, passord som ikke fungerer, filer som forsvinner og printere som er tomme for blekk synes vi virker fornuftig. En kan ikke kreve at en helt vanlig lærer skal ha kompetanse til å fikse nettverk som er nede, eller datamaskiner som har tatt kvelden. Dette ansvaret kan fort bli alt for mye for en som i tillegg skal undervise egen klasse.

En av gruppemedlemmene fortalte om en løsning hun hadde opplevd at fungerte, der en "datagruppe" ansatt i kommunen har det overordnede ansvaret, og muligheten til å rykke ut på kort tid.En slik løsning vil ta en del av ansvaret vekk fra vedkommende som er IKT-ansvarlig på skolen, det vil alltid være noen å ringe til for hjelp og støtte. Jeg ser for meg at dette er et opplegg som kan fungere godt, og en vil slippe at alt ansvaret blir lagt på en person. Når det gjelder rollen som IKT-ansvarlig tror jeg nok at den må fortsette å eksistere, uten en slik kompetanseperson blir det nok lite sving i IKT-undervisningen i skolen!


Med på gruppen:
Sissel, Anne Marte, Tonje, Kristine, Camilla +2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar