torsdag 25. mars 2010

Brigde Construction


Jeg er ikke god i Brigde Construction. Broene mine raser sammen oftere enn de står, dyre blir de og. Følgelig liker jeg ikke å spille dette spillet, ting en ikke får til er ikke gøy. Mitt søskenbarn på 10 derimot, er veldig flink. Han klarer alle nivåene i demoen, og broene hans blir billige. Han synes dette spillet er toppen. Samboeren min er enig med 10åringen, så kanskje det bare er meg det er noe galt med..

Etter mye om og men kom jeg meg gjennom level 3, glemte selvfølgelig å ta bilde der budsjettet viser, men broen kostet godt over 10 000. Den ferdige broen tok jeg bilde av, det er den dere ser på toppen av siden.

Å bygge broer er altså ingen ting for meg, men jeg ser at mange andre er engasjerte. Passe inn i skolen tror jeg nok også at dette spillet gjør, i naturfag etter 4. årstrinn for eksempel, skal elevene kunne:
  • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
  • beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
Med dette er et av FV sine kriterier for vellykket bruk av spill i skolen oppfylt. Videre skal læreren kjenne godt til spillet, noe jeg føler jeg gjør etter et mangesifret antall forsøk på å komme helskinnet gjennom level 3. Og hvor gøy er det ikke for elevene å slå læreren i spill? Jeg tror mange kommer til å ta denne utfordringen...

Spillet skal være tilpasset til elevgruppen, og i prinsippet tror jeg dette spillet kan passe for de fleste. Det er forholdsvis enkelt å forstå, ikke å komme gjennom, men å forstå hvordan en skal bygge. Ved å gjøre det til en konkurranse ( slik som Kjell har gjort), tror jeg veldig mange vil være ivrige i byggingen. Men, det må da være flere der ute som er like lite flink til å bygge broer som meg? Det vil jeg tro, men øvelse gjør mester, jeg fikk det da til tilslutt!

At dette spillet ikke er noen personlig favoritt hos meg er vel ingen hemmelighet. Samtidig ser jeg at det fort kan bli det hos veldig mange andre, og jeg ser at det kan være aktuellt å bruke det i undervisningen for å nå enkelte kompetansemål i naturfag (hvis en leter finner en sikkert andre fag hvor bruken av dette kan forsvares). Det er slett ikke umulig at jeg kommer til å bruke dette spillet i undervisningen selv en gang, men kanskje uten å avsløre hvor dårlig jeg er selv...;)

1 kommentar:

  1. Konkurransen er jo veldig uhøytidelig da. Det er nok også et poeng i "skolebruk". Videre er det mulig å legge vekt på andre ting enn hva broen koster, selv om det er det enkleste å vurdere. Estetikk, bruk av geometriske former med gitte egenskaper.. i disse disiplinene ville nok broen din nå høyere opp.

    SvarSlett