tirsdag 6. oktober 2009

Læringsressurser på internett, øvingsoppgave

Jeg har ikke jobbet mye i skolen, kun enkelte vikartimer i tillegg til praksisen vi har hatt, og har ikke den helt store erfaringen med bruk av IKT i det store og hele. Jeg har vært litt borti bruk av forlagenes ressurssider, som f. eks til matematikkverket multi, og syntes dette fungerte godt i den aktuelle klassen.

Den første siden jeg vil presentere kort i denne oppgaven er www.dammskolen.no . Du velger først om du er interessert i grunnskolen eller videregående skole, deretter er stoffet sortert etter fag. Til og med fransk og spansk har fått plass her! Du finner spill og oppgaver for elevene, kopieringsorginaler til bruk i klasserommet osv. Jeg prøvde selv en del av oppgavene, og synes de var morsomme, og når jeg beveget meg innom fransksiden, også lærerik(!).

Som nevnt har jeg vært med på å bruke sidene til Multi ( www.gyldendal.no/multi) i undervisningen, noe elevene likte godt. Her velger du klassetrinn, og siden følger kapitlene i boken. Dette gjør at det er enkelt å finne frem til de oppgavene en vil bruke. Oppgavene har forskjellig vanskelighetsgrad, og de fleste elever bør kunne finne noe å bryne seg på her.

Den siste sidene jeg har sett på er Kvasir jr, som er en del av søkemotoren www.kvasir.no. Her finner en lenker til mange ulike temaer som er nyttig i skolen. Ved å klikke på ett av disse temaene får du opp en rekke ulike sider som omhandler dette. Ikke en side full av oppgaver, men allikevel en side som kan være nyttig i læringsarbeid.

Den lille erfaringen jeg har med bruk av slike sider er god, elevene har likt å "være på data", og vært megaengasjerte i oppgavene. Dersom det stort sett er slik elever reagerer er jeg veldig positiv til arbeid med slike interaktive sider. Det er en fin måte å repetere stoff på, og ikke minst en avveksling fra det daglige arbeidet med blyant og viskelær. Det er også stort sett lett å tilrettelegge undervisningen slik at den passer for alle de ulike nivåene elevene befinner seg på. For elever som sliter med å skrive bokstaver og tall tror jeg dette er en kjærkommen avveksling som gir dem en mulighet til å vise at også de kan.

Når det gjaldt å finne elevarbeid som inneholdt hyperlenker eller liknende, synes jeg det var vanskelig. Etter å ha lett i over en time , må jeg innrømme at jeg ga opp ( tips mottas med takk..). Men etter å ha studert eksemplene i nettleksjonen var jeg svært imponert over hva elevene kan få til bare vi er i stand til å sette dem i gang. Selv er jeg ikke i stand til å produsere en slik tekst som "hvor er professor Wang", og jeg synes det er tydelig gjennom teksten at elevene har hatt det kjekt mens de arbeidet med denne.

Jeg ser at det finnes et hav a ressurser på nettet, og at jeg som lærer har et ansvar for å sette meg inn i hva som finnes for å kunne gi elevene en meningsfylt IKT hverdag i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar