mandag 16. november 2009

Lyd - tanker etter leksjonene

Å arbeide med lyd på denne måten er, som det meste annet i dette faget, nytt for meg. Å laste ned Audacity gikk greit, de første øvelsene likeså. Jeg synes programmet virker svært oversiktlig og greit å bruke, det tok ikke lang tid å finne de enkleste funksjonene ( stoor takk til Lars Carlsson for god og oversiktlig brukerveiledning=)).

Noen av de øvelsene jeg har gjort, publiserte jeg i studentmappen min i fronter. Å arbeide med "ferdige filer" på denne måten synes jeg var kjekt. Jeg lærte litt om hva en faktisk kan gjøre med lyd, og hvor enkelt det kan være å for eksempel klippe og lime i en lydfil.

Når det gjelder hvordan en kan bruke dette i skolen på en fornuftig måte, er jeg enda i tenkeboksen. Det finnes mange muligheter, men det er ikke sikkert alle er like hensiktsmessige.

Å bruke lydopptak i språkopplæring tror jeg er nyttig for både elev og lærer. Eleven kan høre seg selv snakke, og læreren vil få bedre tid til å høre på hver enkelt elev dersom hun har digital tilgang til opptaket. Jeg husker selv at vi av og til var innom "språklabben" på skolen for å lese inn både franske og engelske tekster. Litt av problemet her tror jeg var at vi gjorde det alt for skjeldent, vi ble ikke vant til å høre vår egen stemme, og ble mer opptatt av hvor rar den var en hvordan vi uttalte ordene. I det tilfellet tror jeg læreren hadde størst utbytte av opptakene.

Dersom en begynner tidlig, allerede i den grunnleggende leseopplæringen, vil elevene venne seg til lyden av sin egen stemme, og dermed få større utbytte av lydopptakene senere. Å kunne bruke enkle redigeringsfunksjoner i et program som Audacity eller liknende vil nok være en fordel når en arbeider på denne måten, en får redigert vekk pauser, hosting, latter osv. Slike funksjoner hadde ikke vi tilgang til, og resultatet da ble at vi spilte inn teksten "100" ganger før vi ble i nærheten av fornøyde.

Jeg gleder meg til å fortsette arbeidet med lyd, og håper på å finne mange flere hensiktsmessige måter å bruke dette i undervisningen på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar