torsdag 19. november 2009

Refleksjon rundt "hensyn"

Første del av leksjonen dreier seg om bilder, og regler rundt publisering av disse. Skal du publisere et bilde gjelder blant annet følgende:

- Tillatelse fra fotograf
- Tillatelse fra den/de som er avbildet ( med mindre motivet er av allmenn interesse...)- personvern.

Det blir stadig mer vanlig å publisere bilder av elever på for eksempel skolens hjemmeside. Hva må vi tenke på i forhold til dette?
Bilder tatt på ulike ekskursjoner er som regel tatt av læreren, som da følgelig sitter på opphavsretten til bildet. Når det gjelder klassebilder kjøpes de som regel av fotografen, vi kjøper da retten til å publisere dette bildet. I forhold til fotografen er bildene derfor opphavsklarert.

Når det kommer til motivene, blir det verre. Elevene (foresatte dersom eleene er under 15 år) har rett til å reservere seg mot at bilder av de blir publisert offentilg. For å løse dette problemet har de fleste skoler laget egne skjema som sendes ut til elevene en til to ganger i året, der de må skrive under på at de godkjenner at bilder av vedkommende blir publisert offentlig. Dersom en skal følge reglene helt, skal ny tillatelse hentes i hver enkelt situasjon, men en til to ganger i året er akseptert ( jmf. "samtykkeloven").

Bildet av barna til Kjell i klatrestativet som hører til leksjonen, stiller seg litt annerledes. På dette bildet kan en ( etter min mening) ikke identifisere personene på bildet, og slik jeg ser det er det ikke personene som er i fokus, men situasjonen. På nettsidene til datatilsynet leser vi at det i slike situasjoner er lov å publisere bilder en selv har opphavsretten til ( er fotografen av, eller har tillatelse av fotograf). Personvernhensynet "forsvinner" litt her, slik jeg ser det, siden personene på bilde ikke er identifiserbare. Følgelig kan jeg da ikke publisere bildet når Kjell er fotografen, men dersom jeg selv har tatt bildet er det i orden.

Dersom jeg skulle laget et slik skjema ville jeg hatt med følgende punkter:
-aktivt samtykke, foresatte må aktivt velge på skjemaet at de samtykker
- hva samtykker man i? hvor skal bildene publiseres, hvilke typer bilder menes?
- elever over femten år kan selv svare på skjemaet.

Når det gjelder dette temaet tror jeg det er noe veldig mange har lite kunnskap om. På ulike nettsteder ( eks www.hest.no), raser stadig diskusjoner om å "stjele bilder", det kommer tydlig frem at mange ikke ser alvoret i dette. Å få dette inn i undervisningen, om ikke kjempedetaljert, tror jeg ville hjulpet mange. Både når det gjelder bilder, musikk og film, det er faktisk noen som eier produktet du stjeler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar