onsdag 4. november 2009

Øvingsoppgave om regneark

Å bruke regneark er noe jeg har veldig lite kjennskap til. Første gang jeg var borti dette var på videregående, der vi brukte regneark til å løse oppgaver knyttet til budsjett og liknende. Etter dette har jeg ikke vært mer borti det, sett bort i fra et lite kurs vi hadde første året på allmennlærerutdanningen. Dette besto stort sett av repetisjon av de samme funksjonene jeg hadde lært tidligere.

Når jeg leste leksjonen om regneark her i DKL studiet ble jeg derfor positivt overrasket. Et regneark kan jo brukes til så mangt! Spesielt imponert ble jeg over HVIS funksjonen, og måten en kan lage gloseprøver eller liknende. Prøvde meg på dette, men innså at jeg trenger litt mer tid på å lære meg alt dette...

Når jeg leste i oppgaveteksten at jeg skulle lage et regneark som ikke skulle lages for å lære å lage, ble jeg først litt satt ut. Det har jeg aldri vært borti før. Men når jeg begynte å tenke, så jeg at mulighetene er mange. Her har jeg først laget en "gangetabellfasit", der elevene kan sjekke om de har husket rett:
https://spreadsheets.google.com/a/ga.hivolda.no/ccc?key=tY-Fo0Za4BnTzfTwva_8Grw&hl=en#

Når elevene sitter å arbeider, kan de enkelt sjekke svarene sine ved hjelp av denne gangetabellen. Liknende "fasiter" kan lages til elever på de fleste trinn, for eksempel kan en lage en liknende oversikt for tiervenner.

Å kunne lage slike regneark i undervisningen må kunne være til stor hjelp for læreren. Dersom en bruker malen for gloseprøver, for eksempel. Det tar litt tid å lage malen, men deretter kan en bruke den om og om igjen, med bare små endringer. En "slipper unna" rettearbeid, her gir regnearket selv tilbakemelding til elevene, fantastisk!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar