tirsdag 6. oktober 2009

Plagiat i skolen

Da jeg gikk på skolen selv, var ikke buk av IKT i skolen like utbredt som det er i dag. Innimellom fikk vi lov å levere stiler som var skrevet på data, og vi fikk tilgang til internett i enkelte prosjektarbeid. Resultatet her ble at de aller fleste prosjektarbeidene bunnet i klipp og lim metoden, uten at dette fikk konsekvenser. Slik lærte vi etterhvert at det var greit å kopiere, så lenge vi skulle framføre muntlig. På videregående var oppmerksomheten rundt dette mye større, og lærerne fikk en hard jobb med å forsøke å lære oss om korrekt kildebruk. Ingen i klassen hadde hørt om dette, alt måtte læres fra starten av.

Dagens elever opplever forhåpentligvis en mer innholdsrik bruk av IKT, de fleste fra barneskolen av. Når stadig flere av arbeidene elevene gjør skal leveres inn ved hjelp av læringsplattformer ser jeg for meg at plagering kan bli et stort problem. Som vi leser i diskusjonen som er lagt inn i denne nettleksjonen er det flere som mener at kunnskap hos elevene er en god plass å begynne. Dette tror jeg er helt riktig. For at elevene skal kunne unngå å gjøre ulovlige ting, er det vesentlig at de vet hva som er ulovlig. I tillegg er måten oppgaven blir gitt på også en måte å kontrollere dette på. Dersom oppgaven i større grad dreier seg om egne refleksjoner og egen drøfting, vil det være vanskeligere for elevene å kopiere en annens arbeid.

Tidlig innføring i korrekt kildebruk tror jeg også vil hjelpe mot denne type problemer. Dersom elevene lærer hvordan de kan bruke andres arbeid i sitt eget, uten å kopiere tror jeg de i større grad vil øve seg på å få til dette korrekt.

Desverre tror jeg også at det bestandig er noen som vil forsøke å snike seg unna, uansett hvordan undervisningen blir lagt opp, og oppgavene formulert. For å avsløre disse tror jeg programmene som ble presentert i leksjonen kan være til hjelp her. Dersom elevene vet at alt de skriver vil bli kontrollert i et slikt program, kanskje de vil bli enda mer motivert til å produsere egne tekster?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar