søndag 18. oktober 2009

Øvingsoppgave del 2

Vurdering av bilde

I denne delen av oppgava skal jeg gjøre et forsøk på å vurdere et bilde tatt fra internett. Bilde jeg vil se på ligger her: http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=6608&temasider.tid=0, og er et bilde fra ponnigalloppen på Oslo Horseshow, Telenor Arena.

Lyssettingen i bildet er kun det lyset som finnes naturlig på arenaen, og eksponeringen er normal.
Bildet er tatt litt nedenifra, altså en svak undervinkling. Dette gjør at de små ponniene og rytterne ser større ut, hovedmotivet fremheves ved hjelp av dette virkemiddelet.

I forgrunnen på bildet ser vi tre av ekvipasjene i aksjon, i mellomgrunnen to av de som venter på å delta. I bakgrunnen sitter publikum og følger spent med. Denne plasseringen av deulike motivene synes jeg er med på å skape en stemning i bildet. Det kommer godt frem at dette er en konkurranse, både gjennom hovedmotiv og bakgrunn. Uten publikum i bakgrunnen mener jeg at stemningen hadde forsvunnet.

Det er klart at det er de tre ponniene i forgrunnen som er hovedmotivet i bildet. De andre ekvipasjene, samt publikum er litt mer uklare enn disse, altså en liten dybdeskarphet i bildet. Jeg synes vekten i bildet ligger til venstre, det er på den siden hovedmotivet samt publikum i bakgrunnen befinner seg. Høyre side er ganske tom, kun de to ponniene i mellomgrunnen gir en liten utjevning.

Deler av motivet, den kanskje mest fremtredende av ponniene, befinner seg i det gyldne snitt. Jeg merker at det første jeg ser i bildet er ponnien i midten, men etter å ha studert bildet en stund, er det den som er plassert i det gyldne snitt som fanger blikket mest.

Tribunene i bakgrunnen danner ganske klare linjer, og den ene rammer inn hovedmotivet. Jeg mener at det er med på å sette fokus "dit det skal" når du ser på bildet.

Alt i alt synes jeg dette bildet gjør en god jobb med å formidle en stemning, og at det fungerer godt til sitt formål, som en illustrasjon til en artikkel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar