fredag 16. oktober 2009

Øvingsoppgave til 2. samling, del 1

Del 1




Med dette bildet som utgangspunkt skal jeg reflektere litt rundt plassering av hovedmotiv i bilder. Slik bildet ser ut i utgangspunktet er hovedmotivet ca midtstilt, og jeg synes dette får frem motivet godt. Jeg har i Picasa eksprimentert med ulike plasseringer, først etter tredjedelsregelen, deretter i et kvadratisk format.

På dette bildet synes jeg at en plassering etter tredjedelsregelen gjorde bildet dårligere. Jeg mener at bakgrunnen utgjør en viktig del av dette bildet, og store deler av den "forsvinner" når jeg flytter på motivet slik. Hovedmotivet kommer nok bedre frem, men uten at det gjør det til et bedre bilde.
Når jeg endret bilde slik at det får et kvadratisk format, må jeg helt ærlig si at jeg ikke ser den store forskjellen fra orginalen. Litt av bakgrunnen forsvinner, men bare kvadratet er "stort nok" får jeg med nok til at det ikke blir ødeleggende. Når det gjelder plassering av motiv, vil jeg altså si at den orginale best får fram helheten i bildet, med ørkenen godt synlig.

Etter å ha eksprimentert litt i Picasa, har jeg funnet fram til den redigerte versjonen jeg liker best:


Posted by PicasaKanskje litt vanskelig å se her, men jeg har gjort bildet "varmere", samt lagt inn ett svart/hvitt fokus. Grunnen til at dette til slutt ble min favoritt, er at hovedmotivet (ansiktet) kom veldig godt fram her. Bakgrunnen er der fortsatt, men mindre fremtredende.
Jeg prøvde ut mange ulike funksjoner i Picasa, men valget falt altså på denne versjonen. Andre ting jeg prøvde er f.eks litt retusjering og endring av farger. Jeg er på ingen måte en proff i Picasa, så det er nok mye som kunne vært bedre, men alt i alt er jeg fornøyd med resultatet mitt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar