mandag 19. april 2010

Bukkene Bruse - The Movie

Vi har laget en film!

Så ble ikke den forrige bloggen den siste dette året allikevel, for vi han faktisk laget en film! Med utgangspunkt i sangen fra eventyret om de tre bukkene Bruse, har gruppe 1 med mesterlærere laget en animasjonsfilm. Og dette var jammen gøy! Vi laget plastalinfigurer, og koset oss verre Vi er storfornøyd med resultatet ( spesielt den fantastiske lyden!).

Men, det var ikke det denne bloggen skulle handle om. Å lage film sammen med elevene i skolen, det har jeg tro på! Med windows movie maker var det ikke så alt for vanskelig å få til, bildene kunne enkelt importeres og flyttes på, og lydfilen kom greit på plass. Å få lyden til å passe fullstendig til filmen er en utfordring, og i vårt tillfelle kan en vel si at akkurat det ikke var spesielt vellykket.. Men, med en mindre fortellende sang tror jeg det hadde blitt bedre.

Hvorfor skal vi lage film i skolen? Dersom en går inn for det, skal en nok finne mange mål i kunnskapsløftet som blir oppfylt gjennom dette arbeidet, både faglige og generelle. For å ikke snakke om hvor gøy det er! Mine søskenbarn på 10 og 11 år ble fullstendig gira, og er klar til å fortelle læreren sin om hva kusine Camilla lærer at de skal gjøre på skolen. Å få elevene så engasjerte i ting på skolen, må vel være en hver lærers drøm.

En film er en spennende måte å presentere resultatet av for eksempel et prosjektarbeid, jeg tror elevene vil huske det stoffet de lager film om i lang tid! Selv vil jeg hvertfall sent glemme sangen om de tre bukkene Bruse....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar